
Sent: Saturday, November 01, 2008 11:14 AM 
Subject: RE: La révision de l'ombudsman 
 
 
Nov. 1, 2008 
 
Ariel 
 
I'm glad that we "won" our main point that the Decouverte program was biased and 
lacked balance. However, I am concerned that Mme Miville-Dechêne missed a major 
point we were trying to make. The majority of mainstream scientists do not see any 
evidence of harm from cell phones or WiFi radiation. She seems to have completely 
missed this important point. Mme Miville-Dechêne, mentions the WHO, and almost 
dismisses them as just another scientific "opinion". I think she bases her view largely on 
the Economist article that we gave her (see the extracts below). 
 
She does not mention other major organizations including the FDA, the American Cancer 
Society, the National Cancer Institute, and the CDC whose statements we gave her. In 
fact, in all of our research, we have not come across a single major public health 
organization that recognizes any harmful effects. During our meeting, I made the point 
that the alarmist portion of the scientific community represents a minority view, just as 
skeptical climate change skeptics are a minority. 
 
Her report contains a number of serious errors and omissions from the extensive 
documentation that we gave her. I've extracted a number of quotes from her report with 
comments based on the data that we gave her. 
 
P. 7 1st full paragraph: "Havas devenait purement explicatif puisqu'elle montrait 
comment calculer les niveaux d'émission. Ces explications ne nécessitaient pas de 
contrepartie." I don't understand how Mme Miville-Dechêne can say this. Havas didn't do 
any calculations, we did. In our meeting with her, we spent a fair amount of time 
explaining how the measurements of the RF levels with the HF35 meter were highly 
misleading. I explained to her that the difference in units of measurement in meters 
squared vs centimeters squared is a factor of 10,000. Therefore all of the alarmist 
measurements by Havas were "safe", even by her preposterous definition. 
 
P. 7 last paragraph: " Le journaliste Michel Rochon estime, et il n'est pas le seul, que 
l'avis de l'OMS est contestable, car aucune étude ne confirme l'absence de danger des 
antennes." It is impossible to prove a negative. 
However, we did give her studies, such as the Danish cell phone study of 420,000 users 
that found no harmful effects. 
 
P. 9 last paragraph: "Le rédacteur en chef Pierre Sormany précise que les études passées, 
dites par provocation, sont contestables en raison de leur méthodologie : en exposant les 
sujets pendant quelques minutes aux champs électromagnétiques, on ne peut pas mesurer 
les effets à long terme. Pierre Sormany et Michel Rochon ont une connaissance du 



dossier qui leur permet de mettre en doute l'avis de l'OMS.." I gave Mme Miville-
Dechêne one of the double blind studies on EHS individuals that disproves this claim by 
Sormany. I explained to her that the EHS individuals had first been tested with exposures 
sufficiently long to report symptoms (they were told the RF source was "on"). When the 
same exposures were repeated double blind, they did no better than chance. Furthermore 
it is outrageous to claim that the producers have a better understanding of these studies 
than the WHO. She also mentions that EHS is recognized in Sweden. This is a political 
decision, not a scientific one. It's like saying that because the teaching of creationism is 
sanctioned in Kansas, that this carries scientific weight. 
 
P. 10 3rd paragraph: " Dans un reportage antérieur, Michel Rochon a rencontré en Suède 
les scientifiques qui ont observé en laboratoire les bris d'ADN et les dommages aux 
chromosomes. C'est certainement inquiétant, mais le fardeau de la preuve en science est 
plus exigeant que cela." Mme Miville-Dechêne completely ignores the article we gave 
her which shows that the author of the major study on DNA breakage has been accused 
of scientific fraud. Other major studies, such as the one we gave her testing the 
expression of 22,000 genes in human cells found absolutely nothing. 
 
P. 10 4th paragraph: " Dans un article de la revue The Economist du 25 septembre 2008, 
intitulé Mobile Madness, on rapporte la profusion d'études contradictoires sur les 
présumés dangers du cellulaire." Mme Miville-Dechêne puts a lot of weight on this 
article from the Economist that we gave her. 
However, I believe this article overstates the degree of division in the scientific 
community over this issue. This article was published based on a conference organized 
by the alarmist portion of the scientific community. 
Such a conference is bound to be highly skewed - one has only to look at the titles of the 
talks that were presented and the names of the majority of the presenters. Nonetheless, 
the Economist managed to write a reasonably balanced piece, even if they overstated the 
"division" in the overall scientific community. Mme Miville-Dechêne should have 
contact Dr. Michael Thun of the American Cancer Society, or Dr. Michel Plante of 
Hydro Quebec for a better sense of mainstream science. 
 
I suggest that you write back or contact Mme Miville-Dechêne with our comments on her 
report. I think she should have called us back before writing this report to clear up her 
confusion. 
 
Regards, 
 
Lorne 
 


